Dagindeling

Ik vind het heel belangrijk om te kijken naar de behoefte van elk kind en daar pas ik mijn dagactiviteiten op aan.

Hieronder staat in grote lijnen wat we op een dag doen. Gedurende de dag hebben we wel een aantal vaste activiteiten. Deze vaste activiteiten bieden houvast aan de kinderen waardoor de dag voorspelbaar wordt.

Brengen

Bij het brengen is er tijd voor ouder en kind om rustig binnen te komen en vindt de overdracht plaats van de wetenswaardigheden van het kind. De ouder neemt afscheid van het kind waarna ik samen met het kind de ouder uitzwaai

Vrij spelen

De kinderen gaan zelf spelen met het speelgoed wat klaar staat of het speelgoed dat ze zelf kunnen pakken. Enkele voorbeelden zijn: houten puzzels, duplo, houten treinbaan, auto’s, een keukentje met kookspullen, poppen, een kast vol boekjes etc.

Fruit eten

Gezellig met zijn allen aan tafel om te genieten van een bakje fruit en wat drinken. Iedere dag is het een verrassing wat er in zit. De kinderen krijgen allerlei soorten fruit aangeboden die in het seizoen te krijgen zijn. De kinderen mogen ook zelf aangeven wat ze die dag graag zouden willen eten, wat voor leuke gesprekjes zorgt. Ik daag de kinderen uit om alles te proeven maar iets niet lekker vinden wordt gerespecteerd.

Tijdens het fruit eten lees ik een boekje voor en erna zingen we wat liedjes. Het is voor de snelle kinderen een fijne opvulling van het wachten. De rustigere eters hebben doordat ze aan tafel zitten meer rust en aandacht voor het boekje. Het eet moment is ook een sociaal moment en de boekjes geven altijd aanleiding voor leuke gesprekken met de kinderen.

Afsluitend zingen we een paar beweegliedjes om het stil zitten uit het lijf te “wiebelen”.

Verschonen

Na het fruit eten en drinken gaan we naar de WC. Zindelijke kinderen gaan op de WC voor een plas en de kinderen die hiervoor interesse hebben mogen op het potje of op de WC proberen. Bij de andere kinderen wordt gekeken of verschonen nodig is.

Keuze activiteiten

Op dit moment besluiten we samen hoe we de ochtend verder invullen. De kinderen hebben dan de keuze voor binnen iets gaan ondernemen of dat we buiten gaan spelen.

Buiten spelen

Ik heb een ruime tuin waar de kinderen kunnen spelen met fietsjes, in de zandbak, schommelen of klimmen op het klimrek. De achtertuin is beschut en geheel afgesloten zodat de kinderen er niet zomaar uit kunnen lopen. Onze konijnen hebben hun hok in de tuin en ze mogen overdag vrij rond lopen. Ze vinden het gezellig om af en toe een knuffel van de gastkinderen te krijgen.

We zijn vaak buiten te vinden, bij mooi weer bijna de hele dag en met slechter weer even voor de frisse neus.

Zijn de kinderen toe aan een andere uitdaging dan gaan we wandelen naar een van de speeltuintjes in de wijk en beleven dan onderweg van alles. Dit doen we ook als het minder mooi weer is, we pakken ons dan lekker in met dassen, mutsen, wanten en laarzen.

Het komt ook regelmatig voor dat we op de fiets stappen voor een boodschapje, een bezoek aan de kinderboerderij of het park.

Binnen spelen

Blijven we binnen dan is er tijd voor een creatieve activiteit. Ik heb allerlei materialen in huis om te kunnen plakken, verven, kleuren of kleien. Heerlijk met zijn allen ontdekken wat je met deze materialen kunt doen. Het ervaren en bezig zijn is belangrijker dan het resultaat.

Het kan ook voorkomen dat we iets lekkers gaan maken zoals pepernoten in de sinterklaastijd.

Zijn de kinderen klaar met knutselen wassen we de handen, kleden we ons weer netjes aan en ruimen we de spullen op.

Opruimen

Aan het eind van de ochtend ruimen we met zijn allen de kamer op voordat we gaan eten. De kinderen worden gestimuleerd om te helpen en alles op de juiste plek terug te krijgen. Door kleine opdrachten te geven en alles te benoemen maak ik het overzichtelijk en door het samen te doen wordt het zelfs een gezellige activiteit. Na het slapen kunnen we dan weer fris starten met nieuwe spelmogelijkheden.

Lunch

We gaan op tijd aan tafel om in alle rust met elkaar te eten. De eerste boterham is met hartig beleg wat de kinderen zelf mogen kiezen. Als ook de beker met melk leeg is mogen ze een tweede boterham kiezen met zoet beleg.

Slapen

Na het eten gaan we uitkleden en verschonen.
De kinderen worden uitgedaagd om zelf hun kleren aan en uit te trekken of elkaar even te helpen, dit alles met ondersteuning van mij.
Als iedereen zover is gaan we naar boven waar ieder kind zijn eigen bedje en slaapvertrek heeft. Ook heeft ieder kind zijn eigen zomer/winter slaapzak. Gezamenlijk brengen we een voor een de kindjes in hun bed en zeggen welterusten. Ieder kind heeft zijn eigen ritueel en ritme om in te slapen en weer wakker te worden. Als de kinderen weer wakker zijn worden ze uit bed gehaald en gaan we samen aankleden.

Drinkmoment

Als alle kinderen uit bed zijn gaan we aan tafel om wat te drinken en een cracker te eten.

Ophalen

In de loop van de middag worden de meeste kinderen opgehaald. Als een ouder komt ophalen is er rustig de tijd om de overgang van opvang naar de ouder te maken. Hier wordt bewust rustig de tijd voor genomen. Het kind kan dan even laten zien of vertellen wat hij die dag allemaal heeft beleefd. Ook vertel ik altijd even wat er die dag gebeurd is zodat u als ouder hier thuis op voort kan borduren. Bijzonderheden worden ook altijd even expliciet met elkaar besproken.